הצע"ח: תיקי גירושין יידונו בבית דין רק בהסכמת 2 הצדדים: "קטסטרופה לעגונות"

ארי וידר No Comments on הצע"ח: תיקי גירושין יידונו בבית דין רק בהסכמת 2 הצדדים: "קטסטרופה לעגונות"
13:46
28.04.24
מערכת האתר No Comments on משיח, עכשיו! הרב שניאור אשכנזי והרב דב הלפרין בסעודת משיח • צפו

התכניות האחרונות

ארכיון תוכניות

פוסטים אחרונים

תגיות

הצעת חוק שהגישה ח"כ עליזה לביא מיש עתיד, עלולה לנגוס עוד בסמכויות בתי הדין הרבנים, כך מזהירים טוענים רבניים. על פי הצעת החוק תיק הגירושין ייפתח אך ורק בהסכמה של שני הצדדים. במידה ובני הזוג לא יגיעו להסכמה, יידון התיק בבית משפט לענייני משפחה.

ח"כ עליזה לביא אמרה כי "הנתונים המעידים על העלייה באחוזי הגירושין מוכחים שוב – המערכת הקיימת בישראל מסלימה את הסכסוכים בין בני הזוג. עד שלא נעשה שינוי מערכתי מעמיק, ונבטל את מרוץ הסמכויות בין בתי הדין הרבניים לבתי המשפט – כלומר אם לא נפסיק את התחרות שבין בני הזוג להגשת תביעת הגירושין כמה שיותר מהר בשיטת 'הקודם מנצח' – האחוזים רק יוסיפו ויעלו".

כיום נתונה הסמכות לדון בענייני משמורת, מזונות ורכוש בהליכי גירושין במקביל בבתי הדין הרבניים ובבתי המשפט לענייני משפחה. המצב המשפטי קובע כי התיק של המשפחה יידון במקום הראשון אליו פנה אחד מבני הזוג. כך נוצרה מציאות בה כל הקודם זוכה, וכל אחד מבני הזוג רץ לפתוח תיק במקום המועדף עליו. בכך, טוענת לביא, מעודדת המדינה את בני הזוג לפנות מוקדם ככל האפשר לערכאות השיפוטיות ומסכלת את האפשרות כי יפנו תחילה לניסיונות לקיים שלום בית או לפתור את הסכסוך בדרכי שלום.

בתגובה אומר הרב יעקב קלמן יו"ר לשכת הטוענים הרבניים בישראל כי "זו לכאורה הטעייה שמטרתה היחידה לקצץ בסמכויות בית הדין". לדברי הרב קלמן "הפועל היוצא מכך שאך במקרים מעטים בלבד ידונו בני הזוג בפני בית הדין בנושאים הכרוכים לגירושין ולמעשה רוב רובם המכריע של מתדיינים כולל הציבור הדתי יידונו בכל העניינים הכרוכים לגירושין בבית המשפט בלבד".

לדבריו, "לפי המצב שעשוי להתהוות על פי חוק זה, יבטלו בכלל את בתי הדין הרבניים כמוסד עצמאי לגמרי ויצמידו את הדיינים לבתי המשפט כאשר בכל בית משפט יהיה אולם של גיטין והדיינים מתפקידם יהיה אך לסדר את הגיטין בלבד".

יו"ר לשכת הטוענים הרבניים מזהיר כי מצב שכזה עשוי להביא לריבוי עגונות. "בהרבה מקרים כשנושאים מסוימים בעניינים הכרוכים לא נידונים כהלכה, ישנה מניעה הלכתית לסדר גט מחשש גט מעושה, ובמקרים שכאלו הדיינים גם אם ירצו בכל ליבם לסדר גט הם יהיו מנועים מכך, היות וכל גט שייתן הבעל בסיטואציה שכזו אינו כשר – והוא כנייר בעלמא". מסביר הרב קלמן.

"אני מזהיר שאם חלילה יעבור החוק הזה הוא רק יעלה את מספר העגונות ויקשה על ציבור המתדיינים בגירושין שרובו דווקא מהציבור החילוני" הוא אומר.



0 תגובות